Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

Kontakt

Doprava a platba


Nakladatelství


 

 

 

 


Úvod » Bazar knih » Zápisky Paula Bruntona: Svazek 4/1 Meditace


        

Zápisky Paula Bruntona: Svazek 4/1 Meditace

Použitá kniha v dobrém stavu

skladem

 

Dostupnost: skladem
Číslo produktu: BZ04.1
Kniha: Vázaná A5
Nakladatelství: IRIS RR
ISBN: 80-901039-1-x
Rok vydání: 1992
Doprava: od 39kč
EAN kód: 809010391X
naše cena:
199,0 Kč (8,0 EUR)

do košíku:
  ks  

Z anglického originálu "Meditation" vydaného v roce 1986, přeložily: Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Michala Michalová, Olga Palková. Obálku navrhla Jane Clayová, foto Vítězslav Jurečka. V roce 1992 vydalo nakladatelství IRIS RR, 295 stran.

 

Meditace

Do hloubky rozpracovaná studie čtvrté kategorie ze Zápisků Meditace, je podnětnou výzvou k nejintimnějšímu dobrodružství lidské duchovnosti, k přímému zažití vlastní duše. P.B. se přehledně soustřeďuje na námět, pro jehož mimořádnou znalost byl široce uznáván již jako mladý muž, vysvětluje účel a význam meditace, poskytuje neobvykle bohatou pestrost vyzkoušených a osvědčených technik a objasňuje potencionální nebezpečí meditace a také, jak se jim vyhnout. Tato část bude velmi užitečná, jak pro začátečníky tak pro středně pokročilé. Bude asi uvítána i pokročilými žáky v meditaci, stejně jako těmi, kdo meditaci vyučují. Pokrok v meditaci, pronikání do nitra do stále hlubších a uspokojivějších úrovní vnitřní skutečnosti, je zde rozlišen na "elementární" a "pokročilá" cvičení.

Ukázka z díla:

CVIČENÍ POZORNOSTI

1

Ačkoliv každý musí začínat s prováděním meditace jako s něčím, co je praktikováno v určité době, musí končit tím, že ji učiní základním pozadím pro celý svůj život. Dokonce i pod tlakem nevyhnutelných vnějších zaměstnání by měla stále pokračovat jako filmové plátno, na němž se pracovní činnosti objevují.

2

Neustále udržujte vzpomínku na to, abyste pozorovali sami sebe, hlídejte se, abyste si byli vědomi toho, o čem přemýšlíte, co cítíte, říkáte nebo děláte. Toje jedno z nejcennějších cvičení Cesty.

3

Nechť člověk dělá cokoli, náhle ustat v nepřipraveném okamžiku a v nepředvídané pozici se stává užitečným cvičením, když je to každý den několikrát opakováno. Je nutné udržet celé tělo přesně upevněno právě v té pozici, kterou zaujímalo v onom okamžiku. Dokonce i výraz na tváři a myšlenku v mysli musí být zachovány. To je jedno ze cvičení "Uvědomování si", ta mohou být prováděna při sezení, chůzi, práci, jídle nebo pohybu.

4

Toto cvičení sebepozorování je cvičením každého dne a každého okamžiku, neboť pronikání negativních nálad a destruktivních myšlenek je také každodenní a ustavičné.

5

Meditace při chůzi: Cvičení meditace může pokračovat dokonce i při chůzi. Je prováděno pomalým, důstojným způsobem, začíná pravou nohou a nejdříve se při výdechu dotkne pata země, potom se pokračuje rytmicky, pomalu umírněným krokem - beze spěchu a bez otáčení hlavy vpravo a vlevo. Mnich , kterého jsem viděl, kráčel s hlavou sehnutou a díval se na zem. Bylo to v Thajsku.

6

Nakonec nebude aspirant dělat rozdíl mezi každodenní běžnou činností a obdobím meditace - neboť jeho celý život se stane jednou neustálou meditací. Jeho činy se budou potom odehrávat v její atmosféře. Ale na počátku musí tento rozdíl dělat.

7

Když jdete za svojí každodenní prací ve svém životě a ve vztazích k ostatním lidem, v hodinách dřiny a skutečně v každém okamžiku svého života pamatujete na Nadjá.

8

Cesta "cvičení pozornosti" v buddhismu, cesta záměrného uvědomování si každého fyzického činu zcela odděleně od činu samotného, vytváří stav rozdílný než u běžných lidí, kteří třeba zevně vykonávají stejnou činnost. Vyvíjí koncetraci a uvědomování si že je to on, kdo praktikuje cvičení. Běžný člověk je ztracen v samotné činnosti, v samotné myšlence, v samotné řeči a uvědomuje si je odděleně. "Cvičení pozornosti" přináší vědomou odpovědnost za to, co je vykonáváno, myšleno a říkáno zcela odděleně od toho, co je pozorováno a slyšeno. Cvičícího rozjasňuje zevnitř s intenzivní koncentrací. Toto je mentální kázeň praktikovaná denně buddhistickými mnichy a užitečná pro ostatní hledající.

Obsah knihy

Kapitola Strana
Předmluva vydavatelů 7
1. PŘÍPRAVA 11
Důležitost meditace 11
Správný způsob meditace 27
Úrovně ponoření 40
Plody, účinky meditace 55
Nebezpečí a jak se jim vyhýbat 76
2. MÍSTO A PODMÍNKY 93
Časová období pro meditaci 93
Vhodná místa pro meditaci 101
Osamělá meditace oproti skupinové meditaci                                          
110
Meditační pozice 116
Další fyzičtí činitelé 126
Správný mentální postoj 133
Pravidelnost cvičení 147
Zakončení meditace 153
3. ZÁKLADNÍ ZÁSADY 156
Zastavte toulající myšlenky 156
Prázdnota není cílem 164
Cvičte soustředěnou pozornost 167
Rúzné druhy cvičení 186
4. MEDITATIVNÍ ÚVAHY 194
Stezka inspirovaného intelektu 194
Cvičení sebezkoumání 199
Cvičení morálního sebezlepšování 222
5. SCHOPNOSTI PŘEDSTAVIVOSTI 231
Vizualizace 231
Symboly 238
Gurujóga 247
6. MANTRY, SLAVNOSTNÍ PROHLÁŠENÍ 252
Mantry 252
Slavnostní prohlášení 267
7. CVIČENÍ POZORNOSTI, MENTÁLNÍ KLID 287
Cvičení pozornosti 287
Mentální klid 290

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Nebyl zatím přidán žádný názor. Přidejte svůj názor nebo dotaz jako první.