Zápisky Paula Bruntona: Svazek 16. Osvícená mysl * Božská Mysl





- Podrobné informace
- Komentáře 0
- Zápisky Paula Bruntona: Svazek 16. Osvícená mysl * Božská MyslSkladem69,0 Kč
Do hloubky rozpracované poslední čtyři kategorie ze Zápisků. Tento svazek, kterým vrcholí Zápisky Paula Bruntona, předkládá definitivní popis "Osvícení" a zkoumá principy, které jsou jeho základem. Pojednává s bezpříkladnou jasností o rozdílnostech mezi inspirovanou lidskou a božskou identitou, dokonale osvětluje pevný cíl duchovního vývoje a poskytuje měřítko, kterým se má hodnotit tvrzení o "spojení s Bohem" . Dokonale rozebírá pojem Světová Mysl v Individuální Mysli a předkládá něco, col ze rozpoznat jako přímý popis "zasvěcence". Popis onoho cíle, který dává smysl duchovní touze a který den za dnem inspiruje nepřetržitou inteligentní snahu o získání trvalé a skutečné seberealizace. Zde vidíme moudrost, která je fakty spíše řízena než poněcována, klid který události spíše chápe, než by je přehlížel a duchovní zralost realizovanou v užitečné praktičnosti, spíše než aby s ní byla v rozporu.
Ukázka z díla:
BŮH JE V ČLOVĚKU
1
"Bůh ve slunci je já ve mně" - toto, jadrně řečeno, je základem vztahu člověka k Božství. K vysvětlení toho by byla zapotřebí celá kniha, celý život k získání přímé zkušenosti této pravdy jako insightu.
2
Ze spousty důkazů zjišťujeme, že vesmír není neinteligentní, a že proto existuje Univerzální Mysl s ním spřízněná - to znamená, spřízněná s námi, kteří jsme součástí celku.
3
Může se klidně říci, na jedné straně jsem spojen s Bohem, na druhé se světem, ale obě spojení jsou vysoce důmyslnými idejemi. Bůh je doslova ve mně. jeho "já" umožňuje mé "já". Můj vlastní pocit bytí je pohroužen do archetypní myšlenky Boha.
4
Individuální mysl nejen že existuje ve světové Mysli, ona je zrozena ze Světové Mysli.
5
Metafora, použitá Ježíšem, Syn a Otec, má upozornit na to, že člověk ve svém vnitřním jáství byl zrozen a je stále spojen s Vyšší Silou, Bohem.
6
Nejniternější bytí člověka a kosmu je vždy v klidu, a jediné. Vtělené bytí obou je vždy v pohybu, a je dualistické. Vnitřní je Skutečné, Neměnné; druhé je Jev, a podléhá hře dvou protichůdných, avšak vzájemně se prolínajících činorodých sil. Protože prvé je jádrem vědomí a inteligence, nazývám je Myslí. Ta je bez tvaru, nekonečná a pro člověka nedotknutelná, ale protože ona je, mohou se objevovat vesmíry, mohou se rozpínat, rozpadat se a reinkarnovat. Tato činnost je přímým důsledkem síly první jsoucnosti, která se projevuje a kterou nazývám Světovou Myslí. Z ní nepřetržitě proudí energie, která je v srdci každého atomu, životní síla, která je v srdci každého člověka. Světová Mysl a Mysl jsou pro nás dvojím aspektem Boha jako dvě strany mince - nepřikrášlená a prostá, snadno pochopitelná metafora Boha. Lidská bytost čerpá dech, existuje a uvažuje vědomně jedině díky této souvztažnosti. Jestliže se člověk prohlašuje za ateistu, vidí sebe jen jako živočicha a zamítá jakýkoli božský základ pro svou mysl, tím jen potvrzuje selhání ze své vlastní strany: nedokázal hledat a nalézt, nebo kvůli předsudku - to jest, kvůli předem utvořenému úsudku - hledal špatně. Ježíš v této věci uvedl dva druhy pomoci: hledejte nejprve království nebeské a hledejte ho v nitru. Možnost vyzkoušet tuto pravdu, že člověk je spřízněn s Bohem, je každému otevřená. Když však nevnese do svého úsilí určité kvality, jako jsou trpělivost a pokora, může být cesta příliš tvrdá a výsledek přinese jen zklamání.
7
Něco z oné Mysli je v nás - tak jako rodič zanechává určité dědictví v dítěti - ale současně jsme i my v oné mysli.
Obsah knihy
Kapitola | Strana | |
Předmluva vydavatelů | ||
Část 1: Světová Mysl v individuální mysli | ||
1. | Jejich setkávání a vzájemné prolínání | 15 |
Bůh je v člověku | 15 | |
Člověk není, nestává se, Bohem | 23 | |
Falešná představa o "Boží Inkarnaci" | 36 | |
2. | Osvícení, které je trvalé | 47 |
Záblesky a trvalá realizace | 49 | |
Náhlé nebo postupné? | 55 | |
Osvícení přichází klidně | 59 | |
Přirozenost dosažení | 60 | |
Stupně dosažení | 61 | |
Nedualita, sahadža, insight | 65 | |
Vědomý transcendentální spánek | 74 | |
Individualita zůstává | 76 | |
Svět pokračuje | 83 | |
Všeobecné účinky osvícení | 86 | |
3. | Mudrc | 98 |
Rod mudrců | 100 | |
Poznámky o některých osvícencích | 106 | |
Rozdílnost v dosažení, ve vyjadřování | 113 | |
Moudrost nad blažeností | 119 | |
Kvality, charakteristiky mudrce | 123 | |
Jen Bůh je dokonalý | 148 | |
Mudrce nelze snadno rozpoznat | 151 | |
Odloučenost, soukromí, mlčenlivost | 157 | |
Mudrc je obvykle nepochopen | 166 | |
Mudrci zasluhují úctu | 174 | |
4. | Mudrcova služba | 179 |
Plné ztotožnění se s úkolem | 179 | |
Pomoc, kterou mudrc poskytuje | 191 | |
Účinky mudrcovy přítomnosti | 205 | |
Mudrc jako katalyzátor vyšších sil | 217 | |
Mudrc pracuje přímo jen s několika žáky | 223 | |
5. | Vyučující mistři, žákovství | 227 |
Vyučující a nevyučující osvícenci | 227 | |
Rady a varování těm, kteří by chtěli být učitelé | 232 | |
Hodnota kvalifikovaného učitele | 238 | |
Hledání mudrce | 245 | |
Přístup k mudrci | 248 | |
Předpoklady pro žákovství | 249 | |
Vztah učitel - žák, obecně | 253 | |
Mistr je symbolem Nadjá | 255 | |
Pravý vztah je vnitřní | 260 | |
Poslední úsek žákova studia | 287 | |
Část 2: Světová idea | ||
1. | Boží řád vesmíru | 293 |
Význam účel, inteligentní řád | 293 | |
Nejvzšší "správnost" událostí | 297 | |
Povaha světové ideje | 301 | |
Světová idea je největším determinantem | 308 | |
Jedinečnost, ne-dvojnost | 310 | |
K otázce "proč" o "stvoření" | ||
Vesmír jako vyzařování (emanace) Skutečnosti | 316 | |
2. | Změna jako univerzální aktivita | 325 |
Vše se mění | 325 | |
Metafyzický pohled na univerzální změnu | 328 | |
3. | Polarity, komplementy a duality vesmíru | 331 |
Paradox, dualita, nedualita | 331 | |
Protiklady vytvéřejí vesmír | 334 | |
Cyklický rozvoj, zvrat | 343 | |
Spirálovitý pohyb vesmírného proudu | 349 | |
4. | Pravdivá idea člověka | 353 |
Člověk je více než živočich | 353 | |
Božská podstata člověka | 361 | |
Smysl lidského života | 363 | |
Poznávání světové ideje prostřednictvím záblesků | 370 | |
Spolupráce se světovou ideou | 372 | |
Světová idea řídí evoluci | 377 | |
Cílem evoluce není splynutí | 388 | |
Část 3: Světová mysl | ||
1. | Coje Bůh? | 399 |
Různé chápání Boha | 399 | |
Je bůh dobrý, vědomý? | 403 | |
Bůh mimo konečné chápání | 405 | |
Uctíváme Boha v činnosti | 408 | |
2. | Přirozenost Světové Mysli | 412 |
Atributy, charakteristiky, síly | 412 | |
Jako zdroj všeho | 417 | |
3. | Světová Mysl a její "tvoření vesmíru" | 423 |
Jak? | 423 | |
Proč? | 427 | |
Rozlišení světové Mysli a Mysli | 429 | |
Část 4: To jediné | ||
1. | Absolutní Mysl | 435 |
Pouze mysl Je | 435 | |
Úrovně, fáze, funkce Mysli | 440 | |
Poznávání proč | 442 | |
Skutečno jako existující ze sebe sama, transcendentní, jedinečné | 494 | |
Skutečno jako neměnitelné | 447 | |
Skutečno jako Prázdnota | 450 | |
Skutečno jako Vědomí | 453 | |
2. | Náš vztah k Absolutnu | 456 |
Nedostatečnost lidské symboliky | 456 | |
Informace mají přesto svou hodnotu | 464 | |
Skutečnost se odhaluje prostřednictvím Nadjá | 468 | |
Meditace na Mysl | 475 | |
Nejvyšší "zkušenost" | 481 |
Z anglického originálu "Enlightened Mind, Divine Mind" vydaného v roce 1988, přeložily: Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Marie Marešová, Milada Michalová, Olga Palková. Obálku navrhla Jane Clayová, foto Vítězslav Jurečka. Jako E-knihu v roce 2017 vydalo nakladatelství AURA PB.