Zápisky Paula Bruntona: Svazek 12. Vnitřní potřeba náboženství * Uctívání v životě





- Podrobné informace
- Komentáře 0
- Zápisky Paula Bruntona: Svazek 12. Vnitřní potřeba náboženství * Uctívání v životěSkladem69,0 Kč
Do hloubky rozpracovaná sedmnáctá a osmnáctá kategorie ze Zápisků. Vnitřní potřeba náboženství se s velkou tolerancí a kritickým pochopením obrací přímo na individualizující se moderní mentalitu. Vítá různorodost náboženských vyznání a oceňuje s hlubokou vděčností nedocenitelné služby inspirovaných duchovních učitelů jak ve světových dějinách, tak na světové scéně. Objasňuje dobré a špatné služby institučního náboženství. Uctívání v životě , se zaměřuje na vývoj našeho vztahu k božství prostřednictvím funkce citů. Poskytuje individuální, praktický přístup k upřímnému vztahu k Božství prostřednictvím inteligentní modlitby, rozumné oddanosti a infomované, vyzrálé pokory. Je to nádherný zdroj duchovní touhy, oddanosti a praktických technik k zmenšení překážející arogance ega. Z této části je vhodné čerpat v prvé řadě inspiraci a teprve na druhém místě použít text ke studiu.
PROJEV MILOSTI
39
Je-li existence Milosti pokládána za samozřejmou, vyvstává otázka jakým způsobem je předávána. Poněvadž je vyzařováním, vycházejícím z Nadjá, může být udělena přímo. Ale jestliže existují vnitřní překážky, jako že ve většině případů existují, a nedostatek síly ze strany člověka je překonat, pak není možné ji obdržet přímo. Potom bude muset být použita nějaká věc nebo osoba mimo něj jako prostředek pro její nepřímé předání.
40
Když je člověk událostmi zdrcen a padne na kolena v modlitbě, je současně na přechodnou dobu zdrceno jeho ego. Po modlitbě, vyjádřené buď nahlas nebo mentálně, nastane několik okamžiků úplného vyčerpání, úplného uvolnění, které po modlitbě následuje. Potom na chvíli nastane ticho a právě v tomto tichu může milost, která vždy vyzařuje z vnitřního Bytí, konat svou uzdravující a pomocnou práci. Současně ji může doprovázet odpovídající vnější činnost, která má charakter požehnání.
Jestliže vystoupíme na vyšší úroveň a zkoumáme případ aspiranta na Cestě, který praktikováním meditace úmyslně vyvolává okamžiky ticha, zjistíme, že i on otevírá dveře milosti. Na tomto bodě je nutno vyjasnit určitý zmatek, který se často objevuje v duchovní literatuře a zejména v indické literatuře. Tam nacházíme naléhavé a důrazně opakované prohlášení o absolutní nutnosti nalézt gurua a o tom, že jeho milost může aspirantovi pomoci k osvícení. Když říkám indická literatura, samozřejmě míním indickou literaturu hindskou, neboť v buddhistické literatuře toto naléhání věeobecně nenacházíme a aspirantovi se říká, aby konal nezbytnou práci a tím získá přirozený výsledek. Aspirant, který tiše žádal o pomoc, může zjistit, že jeho prosba je zodpovězena tím, že se objeví kniha, osoba nebo okolnost, odkud obdrží pomoc, v té době potřebnou.V případě, kdy se objeví nějaký člověk, může to být, ale nemusí, jeho osudem určený guru, bude to však někdo, kdo pro ten okamžik postačí. Vtip je v tom, co nazýváme guruem, je to, co pomáhá připravit správné podmínky, co umožní vnitřní přítomnosti, aby aspirant vycítil, nebo co jí dovolí vykonat její dobrotivou práci. Skutečná pomoc přichází z této Milosti - z vlastního duchovního bytí aspiranta, z něho samého. Saswitha, holandský léčitel, kdysi řekl, že k léčení pacientů používal jejich vlastních jemnějších těl, to jest, z pacientů samých; ale Saswitha vytvořil potřebné podmínky, které umožnily, aby tato energie byla uvolněna - když měl úspěch.
41
Milost není nutně uštědřována záměrně nebo udělována osobně. Žák ji může získat od někoho, kdo dokonce ani neví, že je jejím zdrojem. nemusí se projevit ničím větším, než fyzickým setkáním těchto dvou lidí nebo dopisem jednoho druhému nebo i prostou úvahou jedné osoby o druhé. Avšak nechť je získána jakkoli, Milost má svůj prapůvodní zdroj v tajemném Nadjá. Proto ji nemůže žádný člověk, jakkoli zbožný, ušlechtilý nebo pokročilý, skutečně nikomu dát; může být jenom použit vyšší silou pro tento účel, ať si ve své povrchové mysli je nebo není vědom toho, co se děje.
42
Žádejte o svůj podíl božského nektaru a nebude vám odmítnut. Ti, kdo se odvracejí od míruplného rodinného krbu, na který mají právo, aby procházeli temnými příbytky lidí a všem jej rozdávali, činí tak kvůli záplavě tajných slz, které denně pronikají hradbami lidského života.
Obsah knihy
Kapitola | Strana | |
Předmluva vydavatelů | 9 | |
Část 1: Vnitřní potřeba náboženství | 15 | |
1. | Zdroj a úkol náboženství | 15 |
Úvod | 15 | |
Zhodnocení náboženství | 21 | |
Proroci a zvěstovatelé | 24 | |
Úkol všeobecně rozšířeného náboženství | 34 | |
K pestrosti náboženství | 44 | |
K volbě náboženské víry | 50 | |
Odstupňování nauky podle schopností | 55 | |
2. | Organizace a obsah náboženství | 65 |
Duchovenstvo | 65 | |
Církev a stát | 70 | |
Náboženské symboly | 70 | |
Místa pro uctívání | 74 | |
Obřady a rituály | 77 | |
Relikvie | 84 | |
Posvátné knihy | 84 | |
Představy o Bohu | 89 | |
3. | Náboženství jako příprava | 97 |
Pochybnosti | 100 | |
Vnitřní uctívání je vyšší | 107 | |
Mysticismus a náboženství | 113 | |
4. | Problémy organizovaného náboženství | 125 |
O kritice a skepsi | 125 | |
Cykly inspirace a rozkladu | 129 | |
Přídavky, překroucení, zkomolení | 134 | |
Sektářství | 140 | |
Nesnášenlivost, úzkoprsost, pronásledování | 143 | |
Pověra | 150 | |
Dogma | 152 | |
Institucionalismus, vykořisťování | 154 | |
5. | Poznámky k jednotlivým náboženstvím | 162 |
Starověká náboženství | 162 | |
Bahaismus | 163 | |
Buddhismus | 163 | |
Křesťanství | 165 | |
Hinduismus | 189 | |
Islám | 190 | |
Džinismus | 191 | |
Židovství | 191 | |
6. | Filozofie a náboženství | 195 |
Rozdíly mezi náboženstvími, jejich společné rysy | 195 | |
Srovnávací studium, praxe | 196 | |
Filozofie je završením náboženství | 204 | |
Filozofie a její "stoupenci" | 215 | |
Netolerance vůči filozofii | 221 | |
Filozofická nezávislost, univerzalismus | 222 | |
7. | Za náboženství, jak ho známe | 232 |
Část 2: Uctívání v životě | ||
1. | Oddanost | 263 |
Láska ze všech největší | 270 | |
Varování a rady | 277 | |
2. | Modlitba | 282 |
Formy modlitby | 288 | |
Nepochopení modlitby a její nesprávné užívání | 300 | |
Lidská žádost, božská odpověď | 309 | |
3. | Pokora | 321 |
Potřeba pokory | 321 | |
Pokora v praktickém životě | 327 | |
4. | Odevzdanost | 334 |
Vyvarujte se sebeklamu | 339 | |
Přijímejte zodpovědnost | 344 | |
Postup | 349 | |
Důsledky odevzdanosti | 358 | |
5. | Milost | 368 |
Projev milosti | 374 | |
Karma a odpuštění | 379 | |
Síla toho druhého | 384 | |
Význam vlastního úsilí | 389 | |
Příprava na milost | 396 | |
Tajemná přítomnost | 407 |
Z anglického originálu "The Religious Urge, Revential Life"vydaného v roce 1988, přeložily: Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Michala Michalová, Olga Palková. Obálku navrhla Jane Clayová, foto Vítězslav Jurečka. Jako E-knihu v roce 2017 vydalo nakladatelství AURA PB.