Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.


Úvod » E-knihy » Zápisky Paula Bruntona: Svazek 12. Vnitřní potřeba náboženství * Uctívání v životě


        

Zápisky Paula Bruntona: Svazek 12. Vnitřní potřeba náboženství * Uctívání v životě

E-kniha

Novinka

skladem

 

Dostupnost: skladem
Číslo produktu: EZ12
Nakladatelství: AURA PB
Formát E-knihy: EPUB, MOBI, PDF
ISBN: 978-80-88257-37-0
Rok vydání: 2017
Doprava: Zdarma
EAN kód: 9788088257370
naše cena:
69,0 Kč (2,8 EUR)

do košíku:
  ks  

Vnitřní potřeba náboženství * Uctívání v životě

Do hloubky rozpracovaná sedmnáctá a osmnáctá kategorie ze Zápisků. Vnitřní potřeba náboženství se s velkou tolerancí a kritickým pochopením obrací přímo na individualizující se moderní mentalitu. Vítá různorodost náboženských vyznání a oceňuje s hlubokou vděčností nedocenitelné služby inspirovaných duchovních učitelů jak ve světových dějinách, tak na světové scéně. Objasňuje dobré a špatné služby institučního náboženství. Uctívání v životě , se zaměřuje na vývoj našeho vztahu k božství prostřednictvím funkce citů. Poskytuje individuální, praktický přístup k upřímnému vztahu k Božství prostřednictvím inteligentní modlitby, rozumné oddanosti a infomované, vyzrálé pokory. Je to nádherný zdroj duchovní touhy, oddanosti a praktických technik k zmenšení překážející arogance ega. Z této části je vhodné čerpat v prvé řadě inspiraci a teprve na druhém místě použít text ke studiu.

 

Ukázka z díla:

PROJEV MILOSTI

39

Je-li existence Milosti pokládána za samozřejmou, vyvstává otázka jakým způsobem je předávána. Poněvadž je vyzařováním, vycházejícím z Nadjá, může být udělena přímo. Ale jestliže existují vnitřní překážky, jako že ve většině případů existují, a nedostatek síly ze strany člověka je překonat, pak není možné ji obdržet přímo. Potom bude muset být použita nějaká věc nebo osoba mimo něj jako prostředek pro její nepřímé předání.

40

Když je člověk událostmi zdrcen a padne na kolena v modlitbě, je současně na přechodnou dobu zdrceno jeho ego. Po modlitbě, vyjádřené buď nahlas nebo mentálně, nastane několik okamžiků úplného vyčerpání, úplného uvolnění, které po modlitbě následuje. Potom na chvíli nastane ticho a právě v tomto tichu může milost, která vždy vyzařuje z vnitřního Bytí, konat svou uzdravující a pomocnou práci. Současně ji může doprovázet odpovídající vnější činnost, která má charakter požehnání.

Jestliže vystoupíme na vyšší úroveň a zkoumáme případ aspiranta na Cestě, který praktikováním meditace úmyslně vyvolává okamžiky ticha, zjistíme, že i on otevírá dveře milosti. Na tomto bodě je nutno vyjasnit určitý zmatek, který se často objevuje v duchovní literatuře a zejména v indické literatuře. Tam nacházíme naléhavé a důrazně opakované prohlášení o absolutní nutnosti nalézt gurua a o tom, že jeho milost může aspirantovi pomoci k osvícení. Když říkám indická literatura, samozřejmě míním indickou literaturu hindskou, neboť v buddhistické literatuře toto naléhání věeobecně nenacházíme a aspirantovi se říká, aby konal nezbytnou práci a tím získá přirozený výsledek. Aspirant, který tiše žádal o pomoc, může zjistit, že jeho prosba je zodpovězena tím, že se objeví kniha, osoba nebo okolnost, odkud obdrží pomoc, v té době potřebnou.V případě, kdy se objeví nějaký člověk, může to být, ale nemusí, jeho osudem určený guru, bude to však někdo, kdo pro ten okamžik postačí. Vtip je v tom, co nazýváme guruem, je to, co pomáhá připravit správné podmínky, co umožní vnitřní přítomnosti, aby aspirant vycítil, nebo co jí dovolí vykonat její dobrotivou práci. Skutečná pomoc přichází z této Milosti - z vlastního duchovního bytí aspiranta, z něho samého. Saswitha, holandský léčitel, kdysi řekl, že k léčení pacientů používal jejich vlastních jemnějších těl, to jest, z pacientů samých; ale Saswitha vytvořil potřebné podmínky, které umožnily, aby tato energie byla uvolněna - když měl úspěch.

41

Milost není nutně uštědřována záměrně nebo udělována osobně. Žák ji může získat od někoho, kdo dokonce ani neví, že je jejím zdrojem. nemusí se projevit ničím větším, než fyzickým setkáním těchto dvou lidí nebo dopisem jednoho druhému nebo i prostou úvahou jedné osoby o druhé. Avšak nechť je získána jakkoli, Milost má svůj prapůvodní zdroj v tajemném Nadjá. Proto ji nemůže žádný člověk, jakkoli zbožný, ušlechtilý nebo pokročilý, skutečně nikomu dát; může být jenom použit vyšší silou pro tento účel, ať si ve své povrchové mysli je nebo není vědom toho, co se děje.

42

Žádejte o svůj podíl božského nektaru a nebude vám odmítnut. Ti, kdo se odvracejí od míruplného rodinného krbu, na který mají právo, aby procházeli temnými příbytky lidí a všem jej rozdávali, činí tak kvůli záplavě tajných slz, které denně pronikají hradbami lidského života.

 

Obsah knihy

Kapitola Strana
Předmluva vydavatelů 9

Část 1: Vnitřní potřeba náboženství 15
1. Zdroj a úkol náboženství 15
Úvod 15
Zhodnocení náboženství 21
Proroci a zvěstovatelé 24
Úkol všeobecně rozšířeného náboženství 34
K pestrosti náboženství 44
K volbě náboženské víry 50
Odstupňování nauky podle schopností 55
2. Organizace a obsah náboženství 65
Duchovenstvo 65
Církev a stát 70
Náboženské symboly 70
Místa pro uctívání 74
Obřady a rituály 77
Relikvie 84
Posvátné knihy 84
Představy o Bohu 89
3. Náboženství jako příprava 97
Pochybnosti 100
Vnitřní uctívání je vyšší 107
Mysticismus a náboženství 113
4. Problémy organizovaného náboženství 125
O kritice a skepsi 125
Cykly inspirace a rozkladu 129
Přídavky, překroucení, zkomolení 134
Sektářství 140
Nesnášenlivost, úzkoprsost, pronásledování 143
Pověra 150
Dogma 152
Institucionalismus, vykořisťování 154
5. Poznámky k jednotlivým náboženstvím                                          
162
Starověká náboženství 162
Bahaismus 163
Buddhismus 163
Křesťanství 165
Hinduismus 189
Islám 190
Džinismus 191
Židovství 191
6. Filozofie a náboženství 195
Rozdíly mezi náboženstvími, jejich společné rysy 195
Srovnávací studium, praxe 196
Filozofie je završením náboženství 204
Filozofie a její "stoupenci" 215
Netolerance vůči filozofii 221
Filozofická nezávislost, univerzalismus 222
7. Za náboženství, jak ho známe 232
Část 2: Uctívání v životě
1. Oddanost 263
Láska ze všech největší 270
Varování a rady 277
2. Modlitba 282
Formy modlitby 288
Nepochopení modlitby a její nesprávné užívání 300
Lidská žádost, božská odpověď 309
3. Pokora 321
Potřeba pokory 321
Pokora v praktickém životě 327
4. Odevzdanost 334
Vyvarujte se sebeklamu 339
Přijímejte zodpovědnost 344
Postup 349
Důsledky odevzdanosti 358
5. Milost 368
Projev milosti 374
Karma a odpuštění 379
Síla toho druhého 384
Význam vlastního úsilí 389
Příprava na milost 396
Tajemná přítomnost 407

 

Z anglického originálu "The Religious Urge, Revential Life"vydaného v roce 1988, přeložily: Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Michala Michalová, Olga Palková. Obálku navrhla Jane Clayová, foto Vítězslav Jurečka. V roce 1998 vydalo nakladatelství IRIS RR, 424 stran.

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Nebyl zatím přidán žádný názor. Přidejte svůj názor nebo dotaz jako první.