Zápisky Paula Bruntona: Svazek 11. Senzitivové





- Podrobné informace
- Komentáře 0
- Zápisky Paula Bruntona: Svazek 11. SenzitivovéSkladem69,0 Kč
Do hloubky rozpracovaná šestnáctá kategorie ze Zápisků. Svazek Senzitivové je aktuální a informované hodnocení mysticismu, paranormálních zkušeností, sekt a kultů. Vzhledem k tomu, že je kniha založena na jasném rozdělení mezi plodnou duchovní činnost a nebezpečným okouzlením okultismem, bude nesmírně užitečná těm čtenářům, kteří provádějí nebo hodlají provádět jakýkoli druh duchovních cvičení, psychologům a psychiatrům, lidem, kteří nejsou schopni pochopit nebo ohodnotit zájem a praktiky přátel nebo příbuzných, kteří jsou členy některé sekty nebo kultu. Když světlo duše září do všech zákoutí ega, probouzí k životu latentní touhy po slávě, moci, bohatství, fyzické nesmrtelnosti, jasnozření a moudrosti. Je to pouze tato poslední touha, touha po moudrosti, která vede dále tím, co P.B. nazval střední oblastí, do oblasti čistých duchovních studií, které on nazývá filozofií.
CÍL PRAVDY
191
Příroda (Bůh) dala mystikovi fyzické oči a on je s radostí používá. Dala mu také mentální oči (rozum) a on je pošetile odmítá používat. Ostření rozumu a rozvoj praktičnosti jsou hodnotnými rysy všeobecné lidské evoluce. Vědecké zkoumání a rozumové myšlení jsou nutností vyspělejšího lidstva. Mystici, kteří nevěří, že tomu tak je, kteří nadále špatně zacházejí se svou intuicí a komolí své intelekty, lze snadno rozeznat podle jejich neurotických postojů a přehnaných prohlášení. Bohatě se vyskytují v každém mystickém směru, kultu a společnosti. Abychom došli k pravdě, musíme odmítnout jejich částečný, jednostranný a příliš jednoduchý přístup. Zamítat nebo zavrhovat rozum jako neduchovní a opovrhovat vyrovnaností nebo ji odkládat jako něco, co není nutné, sledovat každé vzedmutí fantazie a přijímat každý požadavek jako intuici - to může vést mystika dále po cestě, Kterou si vybral, ale povede ho také blíže k smutné nutnosti, že bude potřebovat péči psychiatra. Pouze nesprávný metafyzický přístup může pohrdavě prohlašovat inteligengi za nepřítele intuice, tak jako stále prohlašuje "ducha" za věčný protiklad "hmoty".
192
Bez úplného a pronikavého spojení s Nadjá, nýbrž jen zdánlivého.To je důvod, proč sama jóga je nedostačující, i když je doporučovaná jako pomoc při přípravě mysli pro toto chápání.
193
Veškeré citové realizace, se svými nároky na nepravdivou definitivnost, jsou klamné. Musí pominout; přechodné nálady mystika nejsou skutečností. Musíme myslet a promyslet si cestu k pravdě. Takové myšlení musí být klidné a dlouho udržované, z toho důvodu je nutná jógická schopnost soustředěného myšlení. Když získáme stimul při cvičení meditace, měli bychom ho využít, nikoli pouze k získání dočasného míru (to je vše, co může poskytnout), nýbrž pro filozofické studium.
194
Skutečnost, že mezi lidmi nevyhnutelně vznikají tyto diference, tyto konflikty, týkající se výkladu, které vedou ke konfliktům těl, neznamená, že proto musíme pohlížet na intelekt jako na nepřítele mystické zkušenosti. Nebo´t tentýž intelekt, který vytváří nesprávné ideje, které rozdělují a znepřátelují lidi, může vytvářet také správné ideje, které je mohou sjednotit a zharmonizovat.
195
Aspirant, který je upřímný, ale nesprávně informovaný, je vždy v nevýhodě proti tomu, který je dobře informován. Není to pouze proto, že "vědění je síla", jak kdysi řekl jeden starý myslitel, ale proto, že je nutné se utkat s opozicí temných sil a zvládnout ji.
Obsah knihy
Kapitola | Strana | |
Předmluva vydavatelů | 9 | |
1. | Mystický život v moderním světě | 15 |
Vývoj | 17 | |
Pokračování tradice | 21 | |
Cíl | 23 | |
Věda a pověra | 27 | |
2. | Stupně mystického vývoje | 31 |
Pomíjivost mystických emocí | 31 | |
Od osobní vize k neosobnímu bytí | 35 | |
Od vnitřního míru k vnitřní skutečnosti | 40 | |
Mravní převýchova | 49 | |
Být doma v obou světech | 55 | |
Filozofie a mysticismus | 59 | |
Rozumový mysticismus | 63 | |
Síla rozumové víry | 69 | |
Cíl pravdy | 75 | |
Stezka za jógou | 79 | |
Završení cesty prostřednictvím vědění | 86 | |
3. | Filozofie, mysticismus a okultismus | 91 |
Kritika mysticismu | 91 | |
Extrémy mysticismu | 96 | |
Filozofie nepřitahuje mnoho aspirantů | 103 | |
Rozlišování mezi duchovním a psychickým | 105 | |
Přitažlivost okultismu | 108 | |
4. | Ti kteří hledají | 116 |
Ti kteří tápou | 121 | |
Nevinní | 124 | |
Snílci | 129 | |
Nevyrovnaní | 135 | |
5. | Pseudoučitelé a nedokonalí učitelé | 145 |
Rozmach šarlatánů | 145 | |
Obtížnost je rozpoznat | 147 | |
Dominující postavení a omezenost | 151 | |
Nedokonalí učitelé | 156 | |
Ctižádost ega | 158 | |
6. | Sebeklam a bolestné probuzení | 165 |
Iluze dokonalosti | 165 | |
Pověra, představivost a sebeklam | 172 | |
Tresty za klamání | 176 | |
Hodnota rozčarování | 180 | |
7. | Cesta individuality | 183 |
Nebezpečí závislosti | 183 | |
Nezávislost | 185 | |
Buďte odpovědní | 188 | |
Používejte svůj úsudek | 191 | |
Rozlišujte | 199 | |
8. | Křesťanská věda, jiné duchovní směry | 203 |
Přednosti a nedostatky | 203 | |
Skrytý materialismus | 217 | |
9. | Inspirace a pseudoinspirace | 223 |
Protichůdné zásady, odporující si "odhalení" | 223 | |
Výklad mystické zkušenosti | 230 | |
Příměs ega | 236 | |
10. | Omezení dogmatu, zneužívání tajemství | 242 |
Omezení dogmatu | 242 | |
Zneužívání tajemství | 251 | |
11. | Fanatismus, peníze, moc, drogy | 259 |
Fanatismus | 259 | |
Klamní vůdcové, důvěřiví následovníci | 263 | |
Peníze | 269 | |
Zneužívání síly | 273 | |
Drogy | 277 | |
12. | Přechodná zóna | 287 |
Testy, osudové zkoušky, pokušení | 293 | |
Signály nebezpečí, ochranné postupy | 295 | |
13. | Okultismus | 300 |
Volba směru | 300 | |
Lákavý svět stínů | 304 | |
Okultisté a psychici | 306 | |
Okultní praktiky | 310 | |
Hypnotismus | 316 | |
Mediumita, průchody | 319 | |
14. | Senzitivní mysl | 329 |
Psychická senzitivita, osobní senzitivita | 331 | |
Telepatie mentální vlivy | 339 | |
Jasnovidnost | 341 | |
Hodnocení intuicí a "poselství" | 344 | |
15. | Osvícení | 356 |
Představivost a její vlastnosti | 356 | |
Duchovní skutečnost, mentální výtvory | 358 | |
Podmiňující faktory | 364 | |
Pravé Slovo zjevení | 380 |
Z anglického originálu "The Sensitives (Dynamics and Dangers of Mysticism)" vydaného v roce 1987, přeložily: Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Marie Marešová, Milada Michalová, Olga Palková. Obálku navrhla Jane Clayová, foto Vítězslav Jurečka. Jako E-knihu v roce 2017 vydalo nakladatelství AURA PB.