S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Kontakt

Doprava a platba


Nakladatelství


 

 

 

 

 

 


 

 

 


Úvod » Knihy » Paul Brunton - Skrytá nauka za jógou II. Moudrost Nadjá


        

Paul Brunton - Skrytá nauka za jógou II. Moudrost Nadjá

Akce

skladem

 

Dostupnost: skladem
Číslo produktu: D09
Kniha: Vázaná A5
Nakladatelství: IRIS RR
Rok vydání: 2000
ISBN: 80-85888-22-X
Doprava: od 39kč
EAN kód: 808588822X
Běžná cena 399,0 Kč (16,0 EUR)
naše cena:
339,0 Kč (13,6 EUR)

do košíku:
  ks  

Z anglického originálu: "The Wishdom Of Overself", vydaného roku 1943, přeložily Ing. Růžena Formánková, Antonie Krejčová, Olga Palková. Obálku navrhl Ing. Rudolf Rýpar, foto Vítězslav Jurečka. V roce 2000 vydalo nakladatelství IRIS RR, 464 stran. ISBN 80-85888-22-X, vázaná.

 

Skrytá Nauka za Jógou II.díl ( moudrost Nadjá)

Moudrost Nadjá je výsledkem dlouhého, úmorného zkoumání, prováděného několika způsoby; zkoumání, které podrylo zdraví a zkrátilo život autora, které však nebylo zcela bez úspěchu. Je pokračováním knihy, která se pokusila proklestit intelektuální cestu pro hluboké a abstraktní nauky. Tyto dva svazky předkládají nyní čtenářům nauku, která se snaží seznámit dnešní dobu se základním významem existence a která je v takové otevřené úplnosti poprvé napsána v západním jazyce. Čtenáři prvního svazku nyní mohou lépe pochopit, proč předešlý svazek musel vyčistit intelektuální popředí a ponechat v pozadí skryt pravý cíl celé této snahy - Nadjá. Oba svazky měly za úkol vést čtenáře prostřednictvím rozumu k pochopení pravdy, která obvykle byla pociťována prostřednictvím intuice nebo zažívána prostřednictvím transu.

Skryté nauce za jógou jsou vysvětleny důvody, proč je v názvu použito ono za. Je nesporné, že se Skutečnost nachází v těsné blízkosti vyvrcholení jogických cvičení; je také nesporné, že stěna mezi nimi je velmi tenká. Ale tato stěna je také tvrdá jako diamant: mohou jí proniknout jen ti, kteří byli poučeni o přirozenosti Skutečnosti, nebo, což je snazší, o tom, co Ona není; kteří umějí rozlišovat mezi Ní a zdáním, které vypadá jako Ona.

 

Ukázka z díla:

Relativita světa.

Mentalismus odvozuje své jméno ze svého základního principu, že Mysl je jedinou skutečnosti, jedinou substancí a jedinou existencí, že věci jsou našimi myšlenkami a myšlenky nalézají svůj podkladový materiál v naší mysli. Mentalismus je zkrátka nauka, že v posledním rozboru neexistuje nic než Mysl.

Zdá se, že zkušenost umísťuje věci vně mysli, ale mentalistický rozbor ukazuje, že to jsou výtvory mysli, a protože nemůžeme vystoupit ze své mysli, nemůžeme vystoupit ani z těchto výtvorů. V prvém svazku (Skrytá nauka za jógou) bylo úvahami o záhadné existenci světa a vědeckým zkoumáním činnosti našich pěti smyslů dokázáno, že předměty, které si smysly uvědomují, mají své místo jedině v mysli, a že celý svět je mentálně konstruován. V této úvodní knize však nebylo možno dostatečně vysvětlit a s konečnou platností dokázat tuto nauku mentalismu - která se zdá být tak překvapující a nepřijatelná, je-li poprvé zaslechnuta, ani nebylo možné ujasnit některé nevyhnutelné obtíže a proniknout plně do jejího hlubšího významu. Současné dílo však pomůže vyplnit tuto mezeru.

Když nahlédneme hlouběji do fyzického světa, ať již běžnou zkušeností, nebo vědeckým zkoumáním této zkušenosti, shledáme, že je to opravdu svět, o němž nám podávají zprávu naše smysly. Naše smysly nás mohou informovat jedině o barvě, rozměru, objemu, váze, tvaru, tvrdosti, teplotě a jiných vlastnostech věcí, nemohou nám však říci, že existuje také oddělená látka či „hmota", která tyto vlastnosti projevuje. Když řekneme, že taková látka existuje, pronášíme tím jenom názor, a ne nějaké vědění. Neboť jestliže hlouběji prozkoumáme to, co nám smysly říkají, shledáme, že je to to, co nám říká naše mysl.

Každý uzná, že si uvědomujeme věci ve světě jedině tak, jak si naše smysly uvědomují vlastnosti, které věci projevují. Ale pouhý fyzický styk smyslů s jejich okolím nestačí ke vzniku takového uvědomění. Je zapotřebí něčeho více. Jedině, když jsme si mentálně vědomi toho, co nám říkají smysly, jsme si vůbec vědomi světa. Ať se snažíme sebevíce, ať děláme cokoliv, nikdy nebudeme moci překročit tuto „mentálnost" jediného světa, o němž máme vůbec právo mluvit. Ani materialisté ji nemohou překročit, nemohou nám ukázat svět, zcela oproštěný od takové „mentálnosti".

Výraz „mentalismus", který je zde používán, neoznačuje onen nedopečený tvar, z něhož některé jeho základní zásady se pod jménem „objektivní idealismus" vyskytují v naukách několika západních a indických metafyziků, kteří jen zpola překonali své materialistické názory. Ti rozlišují mezi mentálními a hmotnými věcmi a tvrdí, že i když máme možnost znát pouze mentální věci, musíme uznat spolu-existenci jejich zevních hmotných protějšků. Přesněji míníme mentalismem toto:

Veškeré věci v lidské zkušenosti jsou bez výjimky zcela a úplně mentální, nejsou pouze mentálními kopiemi hmotných věcí, veškeré toto panoráma univerzální existence není ničím jiným než výlučně mentální zkušeností a není pouze mentálním zobrazením nějaké oddělené hmotné existence, a k těmto závěrům můžeme dojít nejen přímočarým rozumovým uvažováním, ale také reorientací vědomí v pokročilé mystické meditaci.

 

307

Kapitola Strana
I. Předmluva
9
II. Význam mentalizmu 17
Relativita světa
25
Mohou být věci myšlenkami?
36
III. Vznik vesmíru
43
Karmické záznamy
49
Vznik jedince
55
Svět jako naše představa
66
IV. Studie o snech
73
Sen ve srovnání s bdělým stavem
82
Vyšší rozměry času a prostoru
89
V. Metafyzika spánku
104
Od vědomého k nevědomému
109
Zdroj intuice a inspirace
117
Čtvrtý stav vědomí 121
VI. Tajemství ,,Já’’
128
Zázrak uvědomování
134
Skrytý pozorovatel
143
VII. Osten smrti
153
Ve světě duchů
158
Podivuhodný koloběh změny
171
Znovuzrození 183
VIII. Nesmrtelné Nadjá
190
Skrytá stránka sobectví
200
IX. Stíny zla a utrpení
209
Vítězství dobra
217
Svoboda a osud člověka
225
Zázrak milosti
235
X. Válka a svět
247
Společenská krize
254
Osobní krize
271
XI. Světová Mysl
287
Filozofický názor na náboženské uctívání
295
Bůh ve vesmíru
Vše-vědoucí 314
XII. Odhalení skutečnosti 323
Čtvrté evangelium 329
Tajemná Prázdnota 337
Skutečný svět 345
XIII. Zasvěcení do mystických zkušeností 353
Tři stupně meditace
364
Rozvinutí intuice
376
XIV. Jóga rozlišující mysli
385
Meditace na slunce
388
Meditace na minulost
393
Meditace na budoucnost
397
Meditace na bezčasé já
400
Meditace na sen
403
Meditace na spánek
408
Meditace na Hadí stezku
413
XV. Mystické úkazy při meditaci
420
Od ,,vidění’’ k ,,vhledu’’ (insightu) 428
Jóga nad protiklady 438
XVI. Několik plodů filozofie 444
Odevzdaný život 453

 

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Nebyl zatím přidán žádný názor. Přidejte svůj názor nebo dotaz jako první.